لوازم یدکی چیست و چه کاربردی دارد؟
در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم و درباره خرید لوازم یدکی اطلاعاتی به شما بدهیم، با ما همراه باشید. خودرو مانند هر وسیله دیگری ممکن است به دلایل مختلفی اعم از خرابی، تصادف، ضربه و مشکلات فنی دچار آسیب و خرابی شود؛ طوری که قطعات آن نیاز به تعویض و تعمیر نیاز داشته باشند. لوازم یدکی به قطعات و لوازمی گفته می شود که در زمان خرابی قطعات اصلی خودرو جایگزین آن ها می شود تا خودرو بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.
لوازم یدکی باید متناسب با نوع و مدل خودرو باشد و همین طور مخصوص کارخانه یا زیر مجموعه های همان کارخانه خودروسازی باشند؛ چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی، بسیاری از مجموعه ها لوازم یدکی متفرقه و تقلبی تولید می کنند که معمولا استفاده از این لوازم یدکی ها نه تنها باعث بهبود عملکرد خودرو نمی شود بلکه در کارکرد دیگر قطعات نیز تاثیر مخربی می گذارد. لوازم یدکی های تقلبی معمولا از لوازم یدکی اصل و اورجینال ارزان تر هستند اما کیفیت و کارایی بالایی ندارند و همین طور می توانند به خودرو آسیب بزنند.
لوازم یدکی آرسن
امروزه فروشگاه های بسیاری اقدام به فروش لوازم یدکی خودرو به صورت آنلاین کرده اند که این موضوع باعث شده افراد دیگر برای خرید لوازم یدکی موردنیازشان دغدغه ای نداشته باشند و به راحتی بتوانند اقدام به خرید کنند. البته افراد باید از فروشگاه های معتبر لوازم یدکی خریداری کنند و اطمینان حاصل کنند که لوازم یدکی که می خواهند خریداری کنند اصل و با کیفیت باشد.
فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آرسن که در زمینه فروش لوازم یدکی ماشین فعالیت دارد، یکی از معتبر ترین فروشگاه های عرضه کننده لوازم یدکی اصل و با کیفیت برای انواع خودرو ها می باشد. شما عزیزان می توانید لوازم یدکی مورد نیاز خودروتان را با بالاترین کیفیت و با مناسب ترین قیمت از فروشگاه آرسن خریداری کنید. فروشگاه آنلاین لوازم یدکی آرسن امکان خرید لوازم یدکی انواع خودروها را با ضمانت کیفیت و ضمانت اصالت گارانتی برای مشتریانش فراهم کرده است.
دیسک چرخ چیست؟
دیسک چرخ یا همان دیسک ترمز یک قطعه فلزی است که بین چرخ ها و لنت ترمز قرار میگیرد و پس از ایجاد اصطکاک توسط لنت ترمز بر روی آن سرعت خودرو را کاهش میدهد تا عمل توقف انجام شود. این قطعه فلزی اکثراً از جنس چدن، فولاد و آهن ساخته میشود که مقاومت بالایی دارد.
گمان میرود عمر اولین دیسک ترمز از من و شما بیشتر باشد زیرا بر اساس اطلاعات، اولین دیسک ترمز ساخته شده در سال ۱۹۰۲ میلادی توسط مرد انگلیسی به نام ویلهلم لانچستر (Frederic Wilhelm Lanchester) استفاده شده است، این خود نقطه آغازی برای تولید دیسک چرخ در انواع و اقسام مختلف شد البته باید یادآور شویم که تا قبل از این تاریخ سازندگان خودرو از دیسک های هیدرولیکی در خودروها استفاده میکردند.
دیسک ترمز عمدتاً از فولاد و آلیاژهای مختلف تولید میشود و قابلیت تحمل فشار و حرارت را دارد. این قطعه به شکل دایرهای است و به ترمزهای دیسکی خودرو وصل میشود. یک دیسک ترمز با کیفیت باید دارای خواصی مانند مقاومت در برابر خستگی، عدم تغییر شکل غیرمجاز و کاهش سرعت به دلیل اصطکاک باشد.
تجارت دیسک چرخ در ایران به عنوان یک صنعت مهم در حوزه خودرو و حمل و نقل، اهمیت بسیاری دارد. دیسک چرخ، قطعهای است که در سیستم ترمز خودرو استفاده میشود و نقش حیاتی در تأمین ایمنی و کارکرد صحیح خودرو دارد. این قطعه باید با استانداردهای بالا تولید شده و توانایی تحمل فشار، حرارت و سایر شرایط سخت را داشته باشد.
با وجود رونق تجارت دیسک چرخ در ایران، این صنعت نیز با چالشهای خاص خود روبهرو است. برخی از مشکلاتی که در این صنعت در ایران وجود دارد عبارتند از: نیاز به تکنولوژی و تجهیزات پیشرفتهتر در فرآیند تولید، نیاز به مواد اولیه با کیفیت و نیروی متخصص دارد که متاسفانه در کشور ما هنوز شرایط کامل آن مهیا نشده است.
یکی از معتبرترین برند های دیسک چرخ دیسک چرخ لاهیجان میباشد.
دیسک چرخ چیست؟ چگونه کار میکند؟
همانطور که در تعریف بیان شده است عملکرد این دیسک زیاد هم پیچیده نیست در واقع هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار میدهد لنت ترمز با دیسک ترمز برخورد میکند که باعث ایجاد اصطکاک و کم شدن سرعت چرخش دیسک میشود، همزمان با کاهش سرعت دیسک ترمز سرعت چرخ ها نیز کم میشود و در نهایت خودرو به طور کامل متوقف میشود.
انواع دیسک چرخ
به طور کلی ۲ نوع دیسک ترمز وجود دارد (دیسک ترمز معمولی، دیسک ترمز خنک شونده) که تفاوت های اساسی در عملکرد و کاربرد هر کدام وجود دارد به این مفهوم که از هر مدل دیسک ترمز در شرایط خاصی متناسب به خودش استفاده می شود. در ادامه عملکرد هردو نوع دیسک را توضیح داده ایم با ما همراه باشید.
دیسک چرخ معمولی
دیسک ترمز های معمولی به شکل یک دایره صیقلی و صاف ساخته میشوند و طرح خیلی ساده ای دارند که بهطور عموم در خودروهایی نصب میشوند که در سطح شهری زیاد استفاده نمیشوند زیرا این دیسک ها از فلز ساخته میشوند و قابلیت تحمل حرارت بالا را ندارند، بنابراین پس از استفاده زیاد داغ شده کیفیت خود را از دست میدهند و خراب میشوند البته این موضوع از اهمیت استفاده این دیسک چرخ های نمیکاهد زیرا در خودروهایی که در شرایط جوی سردی قرار دارند کاربرد خوبی دارد.
دیسک چرخ خنک شونده
اکثر خودروهایی که در سطح شهری استفاده میشوند مجهز به دیسک ترمز های خنک شونده هستند، این دیسک ها تحمل گرمای زیادی دارند و با توجه به طراحی خاصی که در آنها به کاربرده شده است پس از انجام فرآیند ترمز، گرمای ایجاد شده بر اثر اصطکاک را از خود خارج میکنند.
دیسک های خنک شونده به راحتی داغ نمیشوند به همین دلیل دوام و مقاومت بیشتری نسبت به انواع معمولی خود دارند و اکثراً در خودروهای شهری نصب میشوند.
دیسک ترمز های سوراخدار بهطوری طراحی شده اند که سطح بیرونی آنها دارای سوراخ های کوچکی است که گرما را به فضای آزاد انتقال میدهند و از گرم شدن چرخ جلوگیری میکنند، این دیسک ها از آلیاژ های چدنی یا فولادی مقاومی ساخته میشوند و هرگز نمیشکنند.
نوع دیگری از دیسک ترمزهای خنک شونده وجود دارد که در سطح خود شیارهایی دارد که گرما را به بیرون انتقال میدهد این نوع دیسک در صنعت خودروسازی به نام دیسک ترمزهای شیاردار شناخته میشود، در سطح این دیسک ترمز ها به جای استفاده از سوراخ ها یک سری شیارهای منظمی ایجاد شده اند که هم ظاهری زیبا به دیسک میدهند و هم فشار گرمای بیشتری را انتقال میدهند.
یک مدل دیگری از دیسک ترمز ها که در خودروها استفاده میشوند به نام دیسک مختلط یاد میشوند که بر روی سطح آنها هم سوراخ های کوچک و هم خطوط شیاری وجود دارند که بازهم همان عملکرد کم کردن گرما را برعهده دارند البته تنها تفاوت این دیسک چرخ ها در این است که به دلیل ترکیب توخالی ها قابلیت انعطاف پذیری دیسک پایین آمده و غیرشکننده است.
چهارمین مدل دیسک چرخ های خنک کننده، مدل دیسک چرخ موجدار است که در سطح خود دارای موج هایی میباشد عملکرد آن شبیه انواع دیگر دیسک ها میباشد و قابلیت بسیار بالایی دارد به همین دلیل کاربرد بسیاری در خودروها دارد و یکی از قطعات اساسی تولیدی در صنعت خودروسازی است.
برای مشاهده بهترین و با کیفیت ترین دیسک چرخ پراید لاهیجان کلیک کنید.
- ۰ ۰
- ۰ نظر